ناتواني هاي يادگيري


 

نويسنده: پرنده افشاري




 

ناتواني هاي يادگيري تا چه اندازه عادي و متداول هستند؟
 

معمولاً وقتي کودکان در مدرسه با مشکلاتي در امر يادگيري مواجه مي شوند پدران و مادران دچار نااميدي و نگراني مي گردند. براي ناموفق بودن در مدرسه، دلايل بسياري وجود دارد که يکي از معمولي ترين آن ها«ناتواني در يادگيري» است. کودکي که دچار ناتواني يادگيري است در ابتدا باهوش و شاداب به نظر رسيده، سعي مي کند با دقت دستورات را اطاعت نمايد، تمرکز داشته باشد و در مدرسه و خانه «خوب» باشد. ولي علي رغم اين کوشش ها نمي تواند تکاليف مدرسه را خوب انجام دهد و از هم کلاس هاي خود عقب مي افتد. بعضي از اين بچه ها در کلاس آرام و قرار ندارند و نمي توانند به درس توجه داشته باشند.
چه چيز باعث ناتواني در يادگيري مي شود؟
باور بر اين است که عامل ناتواني هاي يادگيري وجود مشکلي در سيستم عصبي است که بر روي دريافت، پردازش و ارتباط برقرار کردن با اطلاعات اثر مي گذارد. بعضي از کودکاني که در يادگيري ناتوانند، بيش فعال، حواس پرت و کم توجه نيز هستند.

اهميت تشخيص و درمان اوليه
 

روان پزشکان معتقدند که عدم توانايي در يادگيري قابل درمان است ولي اگر زود مشخص و درمان نشود مي تواند اثرات مخرب داشته باشد. براي مثال کودکي که در دبستان نتواند جمع کردن را ياد بگيرد يقيناً در دبيرستان براي يادگيري درس « جبر» دچار مشکل مي شود. کودک هر چه بيش تر سعي در يادگيري مي کند بيش تر دچار يأس و نااميدي مي شود و در صورت مواجه با شکست هاي پي در پي دچار مشکلات عاطفي و احساسي نظير عدم اعتماد به نفس مي گردد. بعضي از بچه هايي که از نظر يادگيري ناتوان هستند در مدرسه بدرفتاري مي کنند؛ چون ترجيح مي دهند دانش آموزي «بد» شناخته شوند تا اين که آن ها را «کودن» بدانند.
علائم هشداردهنده
پدران و مادران بايد از علايم متعدد ناتواني هاي يادگيري آگاه باشند.
آيا فرزند شما...
*در درک و انجام دستورات مشکل دارد؟
*در به خاطر آوردن آن چه به او گفته شده است دچار مشکل مي شود؟
*در خواندن، نوشتن يا مهارت هاي رياضي دچار مشکل است و به طور کلي تکاليف مدرسه را انجام نمي دهد؟
*در تشخيص چپ و راست دچار زحمت مي شود، مثلاً 25 را 52 و «b» را «d» مي نويسد يا مي خواند؟
*در راه رفتن، ورزش يا فعاليت هاي کوچک نظير در دست گرفتن مداد يا بستن بند کفش دچار مشکل است؟
*به آساني وسايل و کتاب هاي درسي و ساير اشياء را گم مي کند يا در محلي جا مي گذارد؟
*مفهوم زمان را درک نمي کند مثلاً ديروز، امروز و فردا را اشتباه مي کند؟

هم کاري با متخصص بهداشت و روان
 

چنين مسائلي نياز به بررسي جامع و گسترده توسط متخصص دارد کسي که بتواند تمام مواردي را که روي کودک اثر مي گذارد، بررسي کند. يک روان پزشک کودک و نوجوان با هم کاري متخصصان آموزشي مي تواند کودک را امتحان و معاينه نموده، مشخص کند که آيا دچار ناتواني يادگيري هست يا نه؟ بعد از صحبت کردن با کودک و خانواده و بررسي آزمايش هاي انجام شده و مشورت با مسئولان مدرسه، روان پزشک توصيه هاي لازم را به والدين ارائه مي دهد. از جمله: تعيين مدرسه ي مناسب، نياز براي کمک هاي خاص نظير آموزش درماني، يا گفتار درماني و کمک به والدين در هم راهي کردن با کودک و به حداکثر رساندن توانايي يادگيري او.
درمان ناتواني هاي يادگيري
بعضي وقت ها روان درماني فردي يا خانوادگي توصيه مي شود. روان درماني ممکن است بتواند اعتماد به نفس کودک را قوي تر سازد که اين مسئله براي بهبود سلامت او حياتي است. روان درماني به پدر و مادر و ساير افراد خانواده کمک مي کند تا بهتر واقعيت هاي زندگي با چنين کودکي را درک کرده، با آن کنار بيايند. براي بيش فعالي و حواس پرتي کودک نيز ممکن است درمان دارويي تجويز شود.
منبع:ماهنامه ي پيام زن، شماره 217.